woensdag 20 maart 2013

Soms is het makkelijker dan je denkt

Afgelopen weekend wandelde ik weer eens door de binnenstad, met mijn fotocamera om mijn nek. Mijn compactcamera uiteraard, want de DSLR vind ik eigenlijk té om overal mee heen te slepen. Maar zo'n klein compactcameraatje past makkelijk in mijn handtas-rugzak-dinges-geval, zelfs met zijn opberghoesje er om heen. In de stad zag ik een hoop dingen, waaronder dit:

CC-BY-SA Ingrid Jansen

Dat vond ik een erg mooi detail op dat gebouw. Een erg mooie foto kon ik er niet van breien op dat moment, maar die blauwe patroontjes vond ik toch erg mooi en ik dacht dat ik daar in photoshop vast wel leuk mee kon oefenen. En dat heb ik vandeweek gedaan.
Een detail heb ik er uit gepakt, en dat gekopieerd en vier keer geplakt. Drie van de kopieën heb ik gespiegeld, en toen alles netjes aan elkaar gezet, zodat je een vierkant kreeg.
Dat vierkant heb ik gekopieerd en geplakt, steeds weer, net zolang totdat het wel een beetje op zo'n herhalend patroon begon te lijken dat je op islamitische gebouwen enzo wel ziet.

Het was wel wat hannesen in het begin, want ik wist precies wat ik wel en niet wou kopiëren en ik selecteerde steeds net te veel of net te weinig in de originele foto. Uiteindelijk heb ik maar een te groot stuk uit de originele foto geselecteerd en gekopieerd in een nieuwe psd, en daarna net zolang stukje bij beetje bijgecropt totdat ik tevreden was. En dat daarna dus verdubbeld.

Toen het eenmaal af was, was het eigenlijk best wel saai. Dus besloot ik om één van de patroontjes andere kleuren te geven.

Uiteindelijk kreeg ik dit:
Anders en toch gelijk
CC-BY-SA Ingrid Jansen
En had ik geleerd dat het eigenlijk helemaal niet moeilijk om heel precies te selecteren en kopieren. Veel makkelijker dan ik dacht, in elk geval, met een beetje handigheid.

1 opmerking: