Vroeger (Oma vertelt
:) ) waren zakelijke presentaties een sobere aangelegenheid. Je had een
algemeen sjabloon voor meestal microsoft powerpoint, dat meestal bestond uit
een neutrale witte achtergrond met een bedrijfslogootje in een hoek, en
eventueel een slogan in een kop- of voettekst. Simpele zwarte tekst op een
witte achtergrond, en als je geluk had bedrijfslogokleurtekst op een
anderebedrijfslogokleurachtergrondmitshetleesbaarblijft. Geen plaatjes of
dergelijke opleukerij en al helemaal niks bewegends. Dat leidde maar af van de
boodschap, was het motto, en was nog loodzwaar voor de computer ook.
Tegenwoordig lijken
sommige presentaties wel op een kleuterklas, of misschien een circus: overal
kleuren en plaatjes en bewegende plaatjes. De informatie waar 't om gaat
verdrinkt er gewoonweg in, die vind je helemaal niet meer terug. Presentaties
lijken soms wel op van die foute jaren-90-websites. Voor mensen die niet weten
hoe dat er uit zag is hier een website te vinden die je website naar een
afgrijselijke jaren90-variant converteert
.
Laatst zag ik een
presentatie waarvan ik op de agenda-dia niet eens een agenda kon vinden.
Uiteindelijk bleek hij ergens rechtsonder verstopt te zitten in iets wat ik
voor één of ander opleukerig plaatje had gehouden. Eigenlijk was die hele dia
één groot plaatje van plaatjes, en waar het nou om ging was niet erg duidelijk.
Daar moest je naarstig naar zoeken.
En ik vraag me vaak
(en vaak ook nogal geërgerd) af waarom dat nou zo nodig moet. Een beetje kleur
of een plaatje is leuk, maar niet te veel, want je moet door de bomen wel het
bos kunnen blijven zien als publiek.
"Verkleutering",
denk ik onwillekeurig steeds als ik zo'n presentatie zie. Ik probeer het woord
krampachtig mijn hoofd uit te schoppen, maar het komt steeds weer terug. En dan komen mijn
hersens natuurlijk weer meteen met andere dingen aanzeilen die ze associëren
met verkleutering: politici die ten overstaan van de media reageren alsof ze
een driejarige peuter zijn die met een woedeaanval staat te stampvoeten: "IK WIL IK WIL IK WIL". Dik betaalde
goededoelenorganisatiedirecteuren die met een "Mamaaaaaaa hij doet het
oooooooook"-achtig verhaal aan komen zetten als ze zich moeten
verontschuldigen voor hun wel erg hoge salaris.
Misschien zijn
kleuterachtige presentaties wel op hun plaats in zo'n ogenschijnlijk
kleuterachtige wereld waar veel presentaties toch enkel bestaan uit het
zielloos oplezen van de presentatiedia's in plaats van het vertellen van een
boeiend verhaal om de dia's heen. Als je nooit geleerd hebt hoe je een boeiendverhaal moet vertellen, moet je toch wat om de aandacht van je publiek vast te
houden. Voor je het weet zitten ze allemaal hun telefoon te vingeren omdat
facebook en whatsapp leuker zijn dan jij.
Maar ik blijf het
irritant vinden, en ik blijf vol bewondering terugdenken aan een Vertis-collega
die het jaren geleden presteerde om een lang en boeiend verhaal te vertellen en
toch maar één dia, toen nog overheadprojectorsheet, in zijn presentatie te hebben.
Een onverkleuterde
dia ook nog.
Nu ben ik heel benieuwd wie die Vertis-collega was! En wat er op die sheet (ja, toen heette het terecht een sheet) stond.
BeantwoordenVerwijderen